Tužiteljstvo odbacilo kaznenu prijavu Sindikata pomoraca: propusti bivšeg šefa Jadrolinije Sopte i troje rukovoditelja nisu u direktnoj uzročno-posljedičnoj vezi s pogibijom pomoraca

27.12.2025. 17:27 | Crna kronika, Novosti, Rijeka, Rijeka & Regija

Autor teksta: Fiore Vežnaver, Foto: Screenshot Nova TV, AIN

Županijsko državno odvjetništvu u Rijeci odbacilo je kaznenu prijavu koju je Sindikat pomoraca Hrvatske podnio protiv bivšeg predsjednika Uprave Jadrolinije i još troje rukovodećih osoba u tvrtki, smatrajući da su počinili teško kazneno djelo protiv opće sigurnosti koje je u vezi s tragedijom u kojoj su prošlog ljeta poginula trojica pomoraca trajekta Lastovo u Malom Lošinju. Tužiteljstvo u svojoj odluci ističe kako je provedena istraga potvrdila osnovanu sumnju da se postupanje članova posade broda Lastovo – zapovjednika, prvog časnika palube i vođe palube – dovodi u vezu s nizom propusta koji su u konačnici doveli do pogibije pomoraca, dok  propuste i postupanje četiriju osoba koje je okrivio sindikat   “valja sagledavati kroz prekršajnu odgovornost koja, međutim, nije u neposrednoj uzročno-posljedičnoj vezi sa samom nesrećom”.

Epilog je to postupanja Županijskog državnog odvjetništva u Rijeci nakon što je zaprimilo kaznenu prijavu Sindikata pomoraca Hrvatske – zastupanog po riječkim odvjetnicima Berislavu Pavišiću i Marku Kuvaču – podnesenu protiv zaposlenika Jadrolinije u vrijeme koje je prethodilo tragediji: Davida Sopte kao predsjednika Uprave,  Ane Klarić kao izvršne direktorice ljudskih resursa,  Ognjena Koludrovića kao rukovoditelja Službe za upravljanje pomorskim kadrovima i  Ante Kosovića kao rukovoditelja Službe pomorske sigurnosti. Sindikat ih je teretio da tijekom 2024. godine nisu postupili po propisima i tehničkim pravilima o zaštitnim mjerama, čiji je cilj uspostavljanje, održavanje i provođenje sustava upravljanja sigurnošću na način propisan Uredbom (EZ)  o provedbi Međunarodnog Pravilnika upravljanja sigurnošću unutar Zajednice, što  je dovelo do teške pomorske   nesreće ro-ro broda “Lastovo”   11. kolovoza 2024. u trajektnom pristaništu Mali Lošinj, u kojoj je došlo do naglog i nekontroliranog pada pramčane rampe i smrtnog stradavanja tri člana posade – Boška Kostovića, Marka Topića i Denisa Šarića, te teškog ozljeđivanja člana posade Davora Zagorca.

 U kaznenoj prijavi se navodilo da predsjednik Uprave Sopta i troje drugih rukovoditelja nije upoznalo zapovjednika broda “Lastovo”, prvog časnika palube i vođu stroja s njihovim dužnostima na brodu, kako je to propisano točkom 6.3. ISM Pravilnika, pri čemu nisu postupili niti po rezultatima dodatne prosudbe ISM sustava broda “Lastovo” provedene od strane Hrvatskog registra brodova (HRB) u kojoj je zabilježeno kako ISM Poslovnik kompanije “Jadrolinija” ne prepoznaje rizik istovremenog ukrcaja većeg broja novopromoviranih časnika i gdje se preporuča poslovodstvu kompanije Jadrolinija razmotriti rizike i implementirati ih u ISM sustav kompanije. U prijavi se navodilo i da  David Sopta i  Ante Kosović nisu izradili, niti naložili izradu operativne upute za otvaranje/zatvaranje i osiguranje pramčanih vrata i pramčane rampe u skladu s dodatnom ISM prosudbom broda “Lastovo” provedene od strane HRB-a, čime nisu ispoštovali zahtjeve Uredbe EZ, kao niti zahtjeve Pravila za statutarnu certifikaciju putničkih brodova u nacionalnoj plovidbi, odnosno zahtjeve Delegirane Uredbe komisije (EU) 2020/41.

Teretili su se i da nisu izradili, niti su naložili izradu jasne upute vezano uz operativne radnje održavanja sustava pramčane rampe, niti su provodili održavanje broda sukladno definiranom ISM sustavu broda “Lastovo”. U prijavi sindikata naglašavalo se da su takvim postupanje Sopta i troje rukovoditelja  ostvarili sva bitna obilježja teškog kaznenog djela protiv opće sigurnosti iz članka 222. stavak 1. i 2. u svezi kaznenog djela dovodođenja u opasnost života i imovine općeopasnom radnjom ili sredstvom iz članka 215. stavak 2. Kaznenog zakona Republike Hrvatske.

U obrazloženju svoje odluke tužiteljstvo je navelo da se sindikat kao podnositelj prijave prvenstveno  poziva na Završno izvješće vrlo ozbiljne pomorske nesreće broda “Lastovo” koje je sačinila Agencija za istraživanje nesreća u avionskom, pomorskom i željezničkom prometu   od 3. veljače 2025. godine i Izvješće o provedenim izvidima pomorskih prekršaja u predmetu pomorske nesreće broda “Lastovo” koje je sačinilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture 11. kolovoza 2024. godine. Uz kaznenu prijavu dostavljen je i Pravilnik o sistematizaciji radnih mjesta trgovačkog društva Jadrolinija Rijeka s opisom radnih mjesta osumnjičenih –  Davida Sopte,  Ane Klarić,  Ognjena Koludrovića i  Ante Kosovića.

Riječko Županijsko državno odvjetništvo u svom rješenju naglašava da je provelo istragu o pomorskoj nesreći   protiv  Gorana Đolonge, zapovjednika broda “Lastovo”,  Davora Zagorca, prvog časnika palube, i     Predraga Vulića, vođe palube, zbog istih kaznenih djela za koje sindikat tereti bivšeg predsjednika Uprava Jadrolinije Soptu i troje rukovoditelja.

Iz tužiteljstva ukazuju da je tijekom prethodnog postupka i istrage prikupljeno je niz dokaza, između kojih i Završno izvješće vrlo ozbiljne pomorske nesreće broda “Lastovo” koje je sačinila Agencija za istraživanje nesreća u avionskom, pomorskom i željezničkom prometu broja i  Izvješće o provedenim izvidima pomorskih prekršaja “Lastovo” koje je sačinilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture,   na čije zaključke kojih se poziva i podnositelj prijave.

“Tijekom istrage su, pored dokaza koji su prikupljeni tijekom prethodnog postupka, ispitani okrivljenici, provedena je djelomična rekonstrukcija na trajektu “Lastovo” uz tehničku podršku stalnog sudskog vještaka za strojarstvo i promet, pribavljena je dokumentacija Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Uprave sigurnosti plovidbe u vezi zaduženja članova posade na RO- RO putničkim brodovima u nacionalnoj plovidbi, ispitani su u svojstvu svjedoka bivši i sadašnji članovi posade broda “Lastovo”, te djelatnik tvrtke “Mag sistemi”  koja se bavi održavanjem hidrauličkih sustava na brodu “Lastovo”. Po Fakultetu brodogradnje i strojarstva iz Zagreba provedeno je vještačenje hidrauličkog sustava broda, dok je uz potvrdu o privremenom oduzimanju predmeta oduzet brodski dnevnik trajekta “Lastovo” za vremenski period upisa od 4. srpnja 2024. do 19. kolovoza 2024. Nadalje, od Hrvatskog registra brodova pribavljena je tehnička dokumentacija broda “Lastovo” koja se odnosi na način rada pramčane ukrcajno/iskrcajne rampe s izvještajem o pregledu broda i pripadajućim svjedodžbama.

Rezultati provedene istrage i prikupljeni dokazi potkrijepili su osnovanu sumnju da se upravo postupanje prvookrivljenog Gorana Dolonge, drugookrivljenog Davora Zagorca i trećeokrivljenog Predraga Vulića tempore criminis dovodi u vezu s nizom propusta svakoga od njih, budući su na nedovoljan način obraćali pažnju postupku kojem su pristupili prilikom pregleda brtve pramčane rampe pa je zbog ukupnosti njihovih propusta, kako pojedinačno, tako i skupno, došlo do štetnih posljedica, odnosno smrtnog stradavanja trojice članova posade broda “Lastovo”, naveli su iz tužiteljstva.

 Na temelju sigurnosne istrage pomorske nesreće, tijekom koje je od strane Agencije za istraživanje nesreća prikupljena relevantna materijalna dokumentacija, obavljeni razgovori sa članovima posade broda i drugim stručnjacima relevantnim za pružanje informacija sigurnosnoj istrazi, analizirani su međunarodni i domaći propisi koji se odnose na sigurnost broda u kontekstu okolnosti pomorske nesreće, procedure kompanije vezane uz radne procese, organizaciju rada na brodu, tehničke karakteristike uređaja i opreme na brodu i njihovo održavanje. Zaključak je Agencije da je pomorska nesreća rezultat više kontributivnih čimbenika koji su, svaki u određenoj mjeri, doveli do tragičnog događaja, te su u izvješću dane sigurnosne preporuke kompaniji Jadrolinija i Hrvatskom registru brodova, ukazuju iz riječkog Županijskog državnog odvjetništva.

Podsjeća se i da je Uprava sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture po provedenom inspekcijskom nadzoru utvrdilo kako pravna osoba “Jadrolinija” i David Sopta kao odgovorna osoba društva, nisu na odgovarajući način uspostavili i održavali dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću i sustav sigurnosne zaštite broda te nisu održavali stanje broda i njegovu opremu tako da je brod dok plovi u svakom smislu siguran za obavljanje svih operacija u službi, a što je, prema nalazu Ministarstva, protivno  Pomorskom  zakoniku. Zaključno se u Izvješću predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv kompanije “Jadrolinija” i odgovorne osobe u kompaniji “Jadrolinija” zbog  počinjenih prekršaja koji se odnose prvenstveno na manjkavo uspostavljenom sustavu upravljanja sigurnošću kompanije te njegovoj neusklađenosti s Uredbom EZ  o provedbi Međunarodnog pravilnika upravljanja sigurnošću unutar Zajednice.

  “Dakle, Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci provelo je istragu rezultati koje su potvrdili osnovanu sumnju da se upravo postupanje članova posade broda ,,Lastovo”, zapovjednika Gorana Dolonge, prvog časnika palube Davora Zagorca i vođe palube Predraga Vulića, dovodi u vezu s nizom propusta svakoga od njih, budući su na nedovoljan način obraćali pažnju postupku kojem su pristupili prilikom pregleda brtve pramčane rampe i time, u ukupnosti svojih propusta, kako pojedinačno, tako i skupno, doveli do štetnih posljedica odnosno smrtnog stradavanja trojice članova posade broda “Lastovo.”

Naime, radnim pravilima ISM Poslovnika broda “Lastovo”, kao i naučenim postupcima upravljanja brodom prilikom provedbe tzv. “familijarizacije” propisana su i uvriježena zaduženja pojedinih članova posade, a što su potvrdili rezultati provedene istrage, kojih pravila se, u konkretnom slučaju, nisu pridržavali i zbog čega se njihovi propusti prilikom upravljanja brodom dovode u neposrednu uzročno-posljedičnu vezu sa samim događajem. Nakon dovršene istrage protiv   okrivljenika Gorana Dolonge, Davora Zagorca i  Predraga Vulića podignuta je optužnica pred nadležnim sudom.

Slijedom navedenog, u konkretnom slučaju nema osnovane sumnje da bi se u postupanju osumnjičenika Davida Sopte, Ane Klarić,  Ognjena Koludrovića i Ante Kostovića ostvarila obilježja teškog kaznenog djela protiv opće sigurnosti iz članka 222. stavak 1. i 2. u svezi članka 215. stavak 2. KZ-a, već njihove propuste, sukladno izvješću Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu i uputa koje je Agencija dala radi unaprjeđivanja postupanja, kao i sukladno zaključcima izvida Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Uprave sigurnosti plovidbe, valja sagledavati kroz prekršajnu odgovornost koja, međutim, nije u neposrednoj uzročno posljedičnoj vezi sa samom nesrećom”, zaključuje se u obrazloženju rješenja kojim tužiteljstvo odbacuje kaznenu prijavu sindikata protiv četiri osobe koje je kao odgovorne za nastanak tragedije okvalificirao sindikat.

 

 OPTUŽNICA PODIGNUTA U RUJNU, OKRIVLJENIMA PRIJETI DO OSAM GODINA ZATVORA

Općinsko državno odvjetništvo u Rijeci je u rujnu ove godine, nakon okončane istrage,   podignulo optužnicu  u slučaju tragedije vezane za trajekt Lastovo. Optuženi su zapovjednik broda Goran Đolonga (37),  prvi časnik palube Davor Zagorac  (33) i   vođa palube Predrag Vulić (50) koji se terete da su postupali protivno propisima o mjerama sigurnosti na brodu te protivno naučenim postupcima upravljanja brodom i protivno pravilima struke u vrijeme kada se dogodila tragedija, oko 15 sati 11. kolovoza prošle godine, na trajektu Lastovo u vlasništvu Jadrolinije, privezanom na pristaništu u Malom Lošinju.

Tereti ih se da su, iako svjesni da tri člana posade obavljaju radove ispod podignute ukrcajne rampe koja nije propisno osigurana zabravnim klinovima, olako držali da svojim postupanjem neće ugroziti život i tijelo članova posade. Pritom se optužnicom stavlja na teret da je prvookrivljenik kao zapovjednik broda isključio hidrauličku pumpu, iako je znao da ukrcajna rampa može stajati u podignutom položaju jedino dok hidraulička pumpa radi, da je trećeokrivljenik kao vođa palube propustio izdati zapovijed kormilaru za propisno osiguranje ukrcajne rampe zabravnim klinovima, a da je drugookrivljenik kao prvi časnik palube propustio vođu palube  upozoriti da izda takvu zapovijed kormilaru, pa kada je  zapovjednik broda upozorio vođu palube da ukrcajna rampa nije propisno osigurana od pada, ovaj se na to upozorenje oglušio.

“Uslijed opisanih propusta navedene trojice okrivljenika, došlo je do pada ukrcajne rampe na članove posade koji su se nalazili ispod rampe, kojom prilikom su kormilar, vođa stroja i mornar zadobili ozljede od kojih su smrtno stradali, dok je prvi časnik palube  zadobio ozljede teške naravi”, naveli su u svom priopćenju iz Državnog odvjetništva u povodu podizanja optužnice.

Za kaznena djela za koja se terete hrvatskim Kaznenim zakonom predviđena je kazna od jedne do osam godina zatvora.

SKUPŠTINA U VELJAČI OPOZVALA UPRAVU JADROLINIJE, SMIJENJENI  SOPTA,  FRKOVIĆ I  BUKŠA

 Na sjednici Skupštine   Jadrolinije održanoj u veljači ove godine  u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture jednoglasno je opozvana Uprava Jadrolinije – predsjednik Uprave David Sopta te članovi Uprave Goran Frković i Riano Bukša.  Ova odluka uslijedila je nakon što je   tjedan ranije  Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo kako je završilo izvide pomorskih prekršaja koje je provodilo vezano uz nesreću broda „Lastovo“. Predloženo je pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije, predsjednika Uprave Davida Sopte  i zapovjednika broda Gorana Đolonge. Prekršajne prijave će biti podnesene, kako je tada navedeno, ako ne bude pokrenut kazneni postupak, što je u nadležnosti Državnog odvjetništva.

Evo kako odabrati idealnu kremu za brijanje

Biti uredan i lijepo obrijan važan je dio imidža mnogih muškaraca. Stoga je važno znati kako odabrati idealnu kremu za brijanje. Samo s pravom kremom brijanje može biti ugodno i proći bez iritacija.

Pronađi svoj signature scent: top 10 parfema za muškarce

Miris koji ti najbolje odgovara ovisi o tvojoj koži, ali i osobnosti i stilu života. Zato pri odabiru savršenog parfema moraš obratiti pažnju na neke stvari.

S ovim parfemima kosa će ti mirisati predivno cijeli dan

Kosa upija molekule iz zraka. Zbog toga zadržava i razne mirise iz okoline. Mirisi dima ili kuhanja samo su neki od njih. Parfemi za kosu služe tome da se ti mirisi neutraliziraju, da se kosa osvježi i da lijepo miriši cijeli dan.

Povezane objave

POKOPI NA GROBLJIMA (1405)

POKOPI NA GROBLJIMA (1405)

PONEDJELJAK, 29. PROSINCA 2025. ZAMET, 11.30: Iva Rončević (1956) DRENOVA, 14.30Dragica Kalčić (1940) DRENOVA, 13.30Marijan Štrokač (1953) DRENOVA, 10.30Marijana Golja (1956) UTORAK, 30. PROSINCA 2025. TRSAT, 11.30Dinko Polonijo (1959) KOZALA, 14.30Hermana...

Pin It on Pinterest