Tunel Učka od danas je otvoren u punom profilu – dvije tunelske cijevi – čime je završen jedan od najvažnijih prometnih i infrastrukturnih projekata u Hrvatskoj. Radovi vrijedni 25 milijuna eura počeli su prije godinu dana.
Na svečanosti je bio i premijer Andrej Plenković, koji je prethodno stigao u Pazin na proslavu Dana Istarske županije. – Sada kada će u funkciji biti u potpunosti dvije cijevi, mijenja se cijela slika pristupa Istri, protočnost i sigurnost prometa. Utjecat će to i na gospodarske tokove, na turizam, na promet, na ukupni razvoj i zaista će ove dvije cijevi tunela Učka biti spoj Istre s Hrvatskom, snažan, čvrst i rekao bih – zauvijek, rekao je Plenković.
– Za realizaciju punog profila Istarskog ipsilona uloženo je do sada nešto više od 600 milijuna eura, a nakon isteka koncesije sva će izgrađena infrastruktura ostati u vlasništvu Republike Hrvatske. To je princip na kojem ova Vlada ustraje, graditi i ulagati za budućnost, a ne odustajati i ne rasprodavati ono što generacije stvaraju, naglasio je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.
Na svečanosti je župan Primorsko-goranske županije Ivica Lukanović u svom govoru istaknuo iznimnu važnost tunela za razvoj regije, ali i cijele države.
– Veliko mi je zadovoljstvo što vas mogu pozdraviti u ovako velikoj prigodi. Otvorenje obnovljene druge cijevi Tunela Učka i njegovo funkcioniranje u punom profilu izuzetan je događaj za naš zavičaj. Potpuna integracija Istre u hrvatski i europski prometni sustav je na samom kraju, poručio je župan. Naglasio je kako će nova dionica autoceste, zajedno s povezivanjem na riječku zaobilaznicu, u potpunosti zaokružiti jedan od strateški najvažnijih infrastrukturnih zahvata u Hrvatskoj. – Otvorenje tunela u punom profilu dodatno će ubrzati razvoj Primorsko-goranske i Istarske županije, a time i čitave Republike Hrvatske. Prometna važnost Tunela Učka za gospodarstvo i turizam naše dvije županije je ogromna. Usudio bih se reći – za nas je ovaj tunel ono što je Pelješki most za jug Hrvatske, kazao je župan.
Svečanom otvorenju prisustvovali su predstavnici investitora, izvođača radova, lokalne i državne vlasti te brojni građani. Obnova 44 godine stare tunelske cijevi, izgrađene 1978. godine, započela je prošle godine nakon što je otvorena nova, paralelna cijev. U radovima je sudjelovalo do 150 radnika u dvije smjene, a projekt vrijedan 25 milijuna eura dovršen je bez opterećenja državnog proračuna, zahvaljujući koncesionaru Bina Istra.
Obnova je uključivala sveobuhvatnu građevinsku i infrastrukturnu rekonstrukciju, s novim sustavima ventilacije, rasvjete, protupožarne zaštite, nadzora i evakuacije. Postavljena je LED rasvjeta koja se prilagođava uvjetima, uvedeni su videonadzor s analitikom, radio sustav i ozvučenje, a svi sustavi povezani su s novim kontrolnim centrom.
Do danas je kroz tunel prošlo više od 80 milijuna vozila, a prometna opterećenja posebno su velika u ljetnim mjesecima kada broj vozila doseže i 18 tisuća dnevno. Novi režim – s dvije cijevi i dvije trake u svakom smjeru – omogućit će znatno veću protočnost i sigurnost.
Tijekom radova izvođači su se susreli s brojnim izazovima, osobito zbog geološkog sastava tla – fliša – koji je uzrokovao oštećenja na kolniku i infrastrukturi. Rješenje je pronađeno u postavljanju armiranobetonskog podnožnog svoda te potpunoj rekonstrukciji odvodnje, vodovoda i zaštiti izvorišta pitke vode unutar tunela.
Paralelno s obnovom tunela, u tijeku je i izgradnja nove dionice od Učke do Matulja, duge 10,3 kilometra, koja će povezati Istru s mrežom Hrvatskih autocesta. Planirani završetak radova je 2027. godine, a tada će putovanje od Pule do Zagreba trajati svega dva i pol sata.