Riječko Gradsko vijeće usvojilo je paket odluka vezan uz gospodarenje otpadom: Odluku o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području grada Rijeke, Odluku o sprječavanju odbacivanja otpada na području grada Rijeke te izmjene Odluke o komunalnom redu. Gradskim vijećnicima je uz prijedlog Odluke o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području grada Rijeke dostavljena i detaljna analiza poslovanja Komunalnog društva Čistoća.
„Ovi dokumenti zajedno pokazuju realno stanje sustava gospodarenja otpadom u našem gradu i razloge zašto danas donosimo ovu odluku. Stanje sustava, prije svega financijska analiza, jasno pokazuje da troškovi pružene javne usluge kontinuirano rastu, dok se cijene nisu mijenjale od 2022. godine. Samo u prvih šest mjeseci 2025. godine KD Čistoća ostvarila je 9,9 milijuna eura troškova, dok su prihodi javne usluge bili 7,97 milijuna eura, a do kraja godine očekuje se manjak od preko 4,5 milijuna eura“, kazao je zamjenik gradonačelnice Vedran Vivoda. Istaknuo je kako su ključni razlozi rasta troškova povećanje plaća u nekoliko navrata, rast operativnih troškova i obrade otpada, primjerice, zbrinjavanja glomaznog otpada.
„Prije dvije godine u Rijeci je krenulo uvođenje sustava individualiziranog prikupljanja otpada po mjesnim odborima i trenutno smo na nekih 50 % uvođenja novog sustava, što znači da paralelno postoje dva sustava prikupljanja otpada u Rijeci. Činjenica da sustavi postoje paralelno i što planiramo u sljedećoj godini ubrzati uvođenje novog sustava, dodatno povećavaju operativne troškove Čistoće. Uz to, uvođenjem novog sustava povećan je broj tura za 27 % i broj korištenih vozila za 28 %. Kilometraža odvoza uvođenja novog sustava povećala se za 1,3 milijuna kilometara godišnje, a broj spremnika je narastao u deset godina sa 4.645 na 26.000. Sve to, naravno, je povećalo troškove rada, goriva, amortizacije i održavanja. Istodobno zbog većeg odvajanja, naravno koji nam je i cilj, pada i količina miješanog otpada, a time pada i varijabilni dio, što zapravo padaju i prihodi same Čistoće. Drugim riječima, ekološki standard je uspješno podignut, iako još nedovoljno, ali postojeći financijski model više ne može pratiti ove troškove“, kazao je Vivoda.

Sastavni dio Odluke o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području grada predstavlja korekcija cijene javne usluge. Nakon što je gradonačelnica proteklog tjedna usvojila zaključak o izmjeni varijabilnog dijela cijene, Gradsko vijeće na današnjoj je sjednici donijelo nove iznose cijene obvezne minimalne javne usluge.
Novim cjenikom varijabilni dio cijene javne usluge povećava s 0,0138 na 0,022 eura po litri, cijena izražena s PDV-om. Odlukom Gradskog vijeća o izmjenama cijena obvezne minimalne javne usluge za kućanstva iznosit će 14 eura mjesečno s PDV-om, dok je do sada iznosila 8,24 eura s PDV-om. U konačnici, prosječan mjesečni račun za obitelj s tri korisnika, na području gdje se koriste zajednički spremnici, povećat će se za manje od 10 eura – s 15,36 eura na 25,26 eura, bez PDV-a. Za korisnike koji koriste individualni spremnik, primjerice od 80 litara i s četiri odvoza mjesečno, prosječan će račun porasti za oko 7 eura, kažu iz Grada Rijeke.

„Uz to predlažemo i novi način obračuna za poslovne korisnike. Trenutno je bio 20,51 eura za poslovne korisnike, jedinstveno za sve, bez obzira na veličinu poslovnog korisnika. U novoj odluci predlažimo cijenu od 107,85 eura za korisnike koje nisu u kućanstvo, ali predviđamo velike popuste za male obratnike, mikro poslovne subjekte, privatni iznajmljivače, urede, javne bilježnike i slično. Time se osigurava pravednije opterećenje sustava, jer oni koji proizvode manje otpada i pridržavaju se pravila, i plaćat će manje“, poručio je zamjenik Vivoda.
„Smatramo kako, iako se radi o povećanju cijene, ipak radi o prihvatljivom povećanju, budući da će Grad Rijeka i dalje ostati jedan od gradova s najmanjom cijenom obveze minimalne javne usluge. Također, ostali gradovi u Hrvatskoj, osim Primorsko-goranske i Istarske županije, nemaju centralni županijski centar za gospodarenje otpadom, koji značajno povećava troškove zbrinjavanja otpada. Nažalost, ovo je jedini put za spašavanje radnih mjesta i tvrtke KD Čistoća. Ukoliko ne prihvatimo ovu odluku, sljedeća je odluka stečaj komunalnog društva“, poručio je zamjenik gradonačelnice Vivoda.
Dok je dio vijećnika podržao odluku i obrazloženje povećanja cijene, drugi dio vijećnika, posebice vijećnici HDZ-a, platforme Možemo! i PGS-a, ukazali su kako nemaju dovoljno podataka na temelju kojih bi donijeli informiranu odluku, odnosno da su podaci došli nedovoljno rano kako bi ih mogli kvalitetno analizirati.

Ana Trošelj (PGS) navela je da će najgore biti ako cijena usluge Čistoće ovoliko poraste, a to ne bude pratila odgovarajuća kvaliteta usluge. Zamjerila je da vijećnicima nisu dostavljeni na vrijeme potrebni materijali za ovu točku, da ne mogu znati je li potreban baš ovoliki rast cijena.,
Josip Ostrogović (HDZ) istaknuo je da su vijećnici tražili detaljnu analizu poslovanja Čistoće, ali je nisu dobili. “Građanima će se izbiti osam do devet milijuna eura godišnje iz džepa, a nikome na rukovodećim mjestima u Čistoći neće se dogoditi ništa”, naveo je. Ocijenio je da je cijena određena proizvoljno, jer nema analize strukture udjela odvoza poslovnih korisnika i kućanstava.
Usvojene su i mjere koje, kako kažu iz Grada Rijeke, potiču odgovorno ponašanje svih građana. Odlukom o sprječavanju odbacivanja otpada na području grada Rijeke uz već postojeće mjere za sprječavanje protuzakonitog odbacivanja otpada uvode se nagrade za osobe koje prijavljuju protuzakonito odbacivanje otpada, bilo u prirodi ili pored spremnika, kao i uvođenje video nadzora na lokacijama na kojima se može očekivati nepropisno odbacivanje otpada.
„Što se tiče prijedloga samih mjera, ova odluka je osnova koja ih uvodi, a njihovo kasnije razrada i izvještavanje o njihovoj implementaciji će uslijediti temeljem akta gradonačelnice za koji se planira savjetovanje sa zainteresiranom javnošću, kako bi i sami građani dobili priliku uključiti se u njihovu razradu“, istaknula je pročelnica Upravnog odjela za komunalni sustav i promet Maja Malnar, pojasnivši kako će se mjera nagrađivanja građana, odnosno mikrozajednice za obavijesti o protuzakonito odbačenom otpadu, koja postoji i u europskim gradovima, pomno razraditi.

Klub vijećnika PGS-a podnio je amandman, smatrajući kako je vođenje mjere „nagrađivanja građana“ za prijavljivanje osoba koje protuzakonito odbacuju otpad, bez unaprijed određenih kriterija, vrlo je upitno i podložno mogućim zlouporabama.
Gradonačelnica Rinčić naglasila je kako smatraju da ne bi trebalo polaziti iz perspektive nepovjerenja u građane, računajući da će građani neki novi sustav zloupotrijebiti, već upravo iz suprotne perspektive, a „to je da gradimo međusobno povjerenje i u konačnici unapređujemo sustav i čistoću grada“.
Izmjenama Odluke o komunalnom redu uvode se strože kazne za nepropisno odlaganje otpada, čime će se štititi oni građani koji se trude razdvajati i reciklirati, objašnjavaju iz Grada Rijeke. Također, predviđene su strože kazne i za druge oblike narušavanja reda i uništavanja javnih površina poput primjerice vandalizma.












