Danas je svečano potpisan ugovor o koncesiji za razvoj i gospodarsko korištenje Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala u luci Rijeka, kojim su stvoreni preduvjeti da riječka luka postane vodeća luka u prekrcaju tereta na Sjevernom Jadranu i morski izlaz za čitavu središnju i jugoistočnu Europu
U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka danas je svečano potpisan ugovor o koncesiji za razvoj i gospodarsko korištenje Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala u luci Rijeka, kojim su stvoreni preduvjeti da riječka luka postane vodeća luka u prekrcaju tereta na Sjevernom Jadranu i morski izlaz za čitavu središnju i jugoistočnu Europu.
Ugovor – koji se ocjenjuje najznačajnijim ugovorom u povijesti riječke luke i prometnog pravca – u ime Lučke uprave Rijeka, davatelja koncesije, potpisao je ravnatelj Denis Vukorepa, dok su u ime koncesionara, potpisnici Pavao Vujnovac, predsjednik uprave ENNA Grupe, i Morten Engelstoft, izvršni direktor APM Terminals. Ugovor je potpisan u prisustvu premijera Andreja Plenkovića, ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, zamjenika župana Primorsko-goranskog Vojka Brauta, gradonačelnika Rijeke Marka Filipovića i drugih visokih uzvanika.
Plenković: Ovaj terminal velika šansa za razvoj Hrvatske
Nakon provedenog postupka javne nabave, Lučka uprava Rijeka koncesijski ugovor potpisala je s priznatim međunarodnim operatorom kontejnerskih terminala, nizozemskim APM Terminals u konzorciju s hrvatskim ENNA Logic-om. Koncesijski ugovor vrijednosti 20,5 milijardi kuna potpisan je u svrhu razvoja, poslovanja i upravljanja Zagreb Deep Sea kontejnerskim terminalom, na razdoblje od 50 godina.
Premijer Plenković je uoči potpisivanja ugovora izjavio je kako iznos od 20,5 milijardi kuna vrijednosti koncesije i garancija prometa od 1 milijuna TEU-a u prve dvije godine daje razloga za optimizam i za dodatna ulaganja. Interes i dobivanje koncesije jednog od četiri najveća operatera kontejnerskih terminala u svijetu, APM Terminalsa , uz potporu domaće ENNA Grupe, pokazuje koliki potencijal i značaj ima riječka luka.
„Zahvaljujem svima koji su u lučkoj upravi napravili prvi dio posla. Ovaj terminal će značiti veliku šansu za gospodarski razvoj Hrvatske. U globalnom svijetu u kojem poremećaji u lancima opskrbe imaju dalekosežne posljedice, Hrvatska dobiva mnogo na strateškoj autonomiji. Kao Vlada ćemo nastaviti ulaganja u stratešku infrastrukturu i osigurati dugoročni rast hrvatskog gospodarstva“, zaključio je premijer Plenković.
Butković: Rijeka nezaustavljivo kreće naprijed
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je kako se očekuje da će nakon izgradnje dodatnih 280 metara operativne obale, s početkom rada Zagreb Deep Sea terminala 2025., kontejnerski promet riječke luke doseći milijun kontejnerskih jedinica, a do 2028. godine 1,5 milijuna i time prestići luku Koper. “Potpisivanjem ovog današnjeg Ugovora luka Rijeka nezaustavljivo kreće na svoj razvojni put koji će, ne samo učvrstiti njenu poziciju kao naše najveće luke, već će je pozicionirati kao glavno intermodalno središte Sjevernog Jadrana, uz bok najvećim europskim lukama.”, istaknuo je ministar Butković uoči potpisivanja.
O važnosti potpisivanja koncesijskog ugovora za Zagreb Deep Sea govorio je i ravnatelj Lučke uprave Denis Vukorepa, koji je rekao kako je riječ o najvećem ugovoru u povijesti riječke luke, najvećem ugovoru po važnosti i po vrijednosti. “Formalno pravno potpisom današnjeg ugovora završava projekt Svjetske banke Rijeka Gateway, a budući da novi koncesionar na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu nosi ime Rijeka Gateway, taj će projekt s nama živjeti još najmanje 50 godina.”, zaključio je Vukorepa.
Korak u razvoju vrhunske, suvremene infrastrukture
Čestitajući Lučkoj upravi Rijeka na realiziranom projektu uz potporu Vlade Republike Hrvatske i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, dožupan Braut istaknuo je neupitan značaj riječke luke za ukupni razvoj Primorsko-goranske županije i Republike Hrvatske.
„U svom dijelu odgovornosti, a prvenstveno tu mislim na prostorno planiranje, kao regionalna samouprava itekako smo vodili računa o razvoju riječke luke te u našim prostorno planskim dokumentima predvidjeli i nove lokalitete za širenje lučkih terminala, između ostalog na otoku Krku gdje se u dugoročnoj perspektivi razmišlja o izgradnji lučko-logističkog središta“, izjavio je Braut.
Potpisivanje ugovora je prvi korak u razvoju vrhunske, suvremene infrastrukture koja će služiti kao transportni ulaz u Hrvatsku i širu regiju, čime će se učinkovitijim lancem opskrbe omogućiti daljnji razvoj trgovine i poslovnih mogućnosti.
Izgradnja novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkom pristaništu najvažniji je i najveći projekt u sklopu Projekta obnove riječkog prometnog pravca tzv. Projekt Rijeka Gateway (RGP I i II) koji je Vlada Republike Hrvatske pokrenula 2003. godine u suradnji s Međunarodnom bankom za obnovu i razvoj (IBRD). Godine 2009. sa Svjetskom bankom potpisan je ugovor o zajmu koji je jamčio nastavak obnove riječkog prometnog pravca i o tome se projektu obično govori kao o projektu Rijeka Gateway Project II (RGP II).
Koncesionar će razvijati i upravljati modernim kontejnerskim i Ro-Ro terminalom smještenim duž područja s pretežito velikom dubinom mora u zapadnom dijelu lučkog područja luke Rijeka. Uz to, obvezao se izgraditi potrebnu infrastrukturu i potpuno opremiti Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal u Fazi 1. i Fazi 2. Nizozemsko-hrvatski konzorcij također jamči kontejnerski promet od milijun TEU-a u prve dvije godine rada terminala te plaćanje godišnje fiksne koncesijske naknade u iznosu od 2 milijuna eura.
Završetkom svih ovih investicija, Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal ima kapacitet za prekrcaj kontejnera od približno milijun TEU-a godišnje i bit će osposobljen za prihvat posljednje generacije kontejnerskih brodova.
Od koncesionara se očekuje da u riječkoj luci implementira učinkovito i međunarodno prihvaćenu najbolju poslovnu praksu te da u nju privuče dodatni pomorski promet. Koncesija se izdaje na rok od 50 godina, nakon što je u proljeće ove godine proveden postupak odabira koncesionara.














