Možemo! Rijeka: U najavi terminala za amonijak na otoku Krku nema ni planiranja ni komunikacije

30.11.2023. 16:18 | Novosti, Rijeka, Rijeka & Regija

Potaknuti najavom o izgradnji postrojenja za amonijak na otoku Krku, predstavnici stranke Možemo! Orjen Petković, Morena Lekan i Nebojša Zelič na današnjoj konferenciji za medije iznijeli su niz zamjerki na takav pristup zelenoj tranziciji.

Prostor riječkog zaljeva do početka 2000-tih godina bio je visoko industrijaliziran sekundarnim sektorom, s kemijskom industrijom kao bazom. I danas su najveći proizvodni pogoni u našem kraju upravo petrokemijski i farmaceutski. Za ta postrojenja, bila ona uspješna i produktivna ili ne, postojali su planovi i strategije za njihovu realizaciju.

Nebojša Zelič istaknuo je kako je predstavljanje projekata ovakve veličine i važnosti samo usputno, kao već gotovu stvar, duboko problematično.
„Župan je istaknuo da regionalna vlast nije obaviještena o planovima za takva postrojenja. Resorni ministar Filipović je   dao sličnu izjavu, potvrdivši kako se radi o privatnoj inicijativi i  da se ministarstvu nitko nije obratio. Nitko se nije obratio čak niti sa osnovnom informacijom tijelima bez čijeg se zelenog svjetla inače ne može ni na krov obiteljske kuće postaviti solarne panele, a kamo li pokretati industrijski pogon godišnjeg kapaciteta obrade od više milijuna tona amonijaka. Usporedbe radi, to je masa amonijaka koja je usporediva s masom sirovine koju rafinerija Urinj obradi u godinu dana. O susjednoj FSRU jedinici za prekrcaj LNG-a su se vodile rasprave, pregovaralo se, a javnost je bila upoznata s planom puno prije ishodovanja dozvola. Bili za ili protiv LNG terminala, ne može se poreći da je postojala i da postoji jasna kontrola tog objekta. Ma koliko se mi s terminalom ne slagali, postoji i strategija vezana uz LNG, i nažalost još uvijek i potreba za istim, kao i obučen kadar. Za amonijak svih tih elemenata nema“, istaknuo je  Zelič.

„Amonijak je korozivna tvar, otrovna za cijeli niz organizama pa tako i čovjeka. Transport, skladištenje i prerada amonijaka su puno zahtjevniji od gotovo svega što smo u našem kraju u tim količinama do sada prerađivali. Ništa dosad nije bilo toliko opasno za okoliš i ljude. Sugrađani se mogu prisjetiti nesretnog slučaja u pogonima mesnice na Školjiću kada je probijena cijev amonijaka pri čemu je više radnika teško ozlijeđeno. Tu se radilo o tek desetak kilograma plina, a ne o milijunima tona, o čemu je sada riječ. Usporedbe radi, ukupni projektirani kapacitet izgrađenih postrojenja bivše DINA petrokemije bio je nešto iznad 300.000 tona godišnje, a sama petrokemija je bila državni projekt najvišeg značaja. Zapošljavao se stručan kadar, pripreme su trajale godinama te je projekt bio dio lanca proizvodnje polimera u Hrvatskoj. U ovom slučaju, amonijak se ne bi proizvodio u Hrvatskoj već bi se uvozio i prekrcavao tzv. zeleni amonijak iz Brazila, a proizvodnja mu je energijski izuzetno zahtjevna. U stručnim krugovima termin zeleni amonijak je upitan, postrojenja koja bi ga koristila kao gorivo su u fazi prototipova ili pak izrazito malih kapaciteta. Plinovi koji nastaju izgaranjem amonijaka su puni dušikovih oksida, koje je potrebno razgraditi ili ukloniti. To nije zelena priča, već priča u stilu greenwashinga, prikazivanja zelenim nečeg što to nije. Drugi aspekt amonijaka jest prijenos vodika. Tu je, također, vidljiv nedostatak vizije i ideje. Umjesto da se razmišlja i planira proizvodnja energije iz obnovljivih izvora u tom prostoru bivše DINA petrokemije, umjesto da odabiremo pozicije za proizvodnju neotrovnih tvari koje bi služile kao prijenosnik te energije, između ostalih i vodika, te da se pozicioniramo kao prostor proizvodnje i preuzmemo aktivnu ulogu u smanjenju emisija stakleničkih plinova, mi ponovno preuzimamo ulogu posrednika i zadovoljavamo se sporednim mjestom za stolom u vrijeme kada energetska neovisnost i samodostatnost opet postaju centralne točke unutarnje i vanjske politike. Prihvaćanjem amonijaka, u ovolikim količinama, na Krku ili igdje drugdje, prihvaćamo nadnicu za strah koja nije opravdana”, kazao je   Orjen Petković, stručnjak u području kemije okoliša.

Morena Lekan istaknula je kako se više puta ukazivalo na probleme u postupanju kod transportnih operacija na području Luke Rijeka, kao i na stanje u kojem se nalaze prostori nekadašnjih industrijskih postrojenja, od sedimenta u bakarskom zaljevu ispred platoa koksare, preko Hartere do rafinerije na Mlaci.
„Iskustva su loša, nemar i zapuštanje su očiti te postoji konstantni manjak informacija u javnosti o stvarnom stanju. Kad se govori o revitalizaciji tih lokacija, uvijek se spominju neki višemilijunski troškovi te se ništa ne pomiče s mrtve točke. Prostor općine Omišalj, planiran kao industrijski prostor još krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća, što nikada nije do kraja provedeno, već je opterećen transportnim kapacitetima LNG terminala i JANAF-a. Sama DINA, po navodima bivših radnika, nikada nije potpuno sanirana. U krugu tvornice nalaze se određene količine halogeniranih ugljikovodika koje treba zbrinuti. Navedeno je potvrdio i Državni inspektorat u odgovoru na naše vijećničko pitanje, postavljeno putem Primorsko-goranske županije na aktualnom satu sjednice Skupštine. Rečeno nam je tad da su samo određene kemikalije zbrinute. Pokretanje novog kemijskog postrojenja, koje kao sirovinu koristi amonijak ili tvari sličnih karakteristika, na prostoru koji je samo djelomično saniran, a u neposrednoj je blizini LNG terminala, smatramo u najmanju ruku zabrinjavajućim. Pitamo se što o svemu misle stanovnici, prije svega oni s otoka Krka, a potom i svi ostali u blizini koji su se preorijentirali na turizam ili na OPG-ove? Industrija nije nešto što ne želimo. Dapače, treba nam, pogotovo na brownfield područjima. Međutim, u 21.stoljeću ne možemo se praviti slijepi i gluhi na spomen svih opasnosti i zagađenja već trebamo planski i siste,atično pristupati razvoju industrije u skladu s najnovijim tehnologijama”, zaključila je Morena Lekan.

Evo kako odabrati idealnu kremu za brijanje

Biti uredan i lijepo obrijan važan je dio imidža mnogih muškaraca. Stoga je važno znati kako odabrati idealnu kremu za brijanje. Samo s pravom kremom brijanje može biti ugodno i proći bez iritacija.

Pronađi svoj signature scent: top 10 parfema za muškarce

Miris koji ti najbolje odgovara ovisi o tvojoj koži, ali i osobnosti i stilu života. Zato pri odabiru savršenog parfema moraš obratiti pažnju na neke stvari.

S ovim parfemima kosa će ti mirisati predivno cijeli dan

Kosa upija molekule iz zraka. Zbog toga zadržava i razne mirise iz okoline. Mirisi dima ili kuhanja samo su neki od njih. Parfemi za kosu služe tome da se ti mirisi neutraliziraju, da se kosa osvježi i da lijepo miriši cijeli dan.

Povezane objave

U petak Gastrofešta u povodu Dana grada Rijeke i blagdana sv. Vida

U petak Gastrofešta u povodu Dana grada Rijeke i blagdana sv. Vida

U povodu Dana grada i blagdana sv. Vida, na riječkom Korzu će se u petak, 13. lipnja, s početkom u 10,30 sati održati tradicionalna Gastrofešta. Na ovogodišnjoj Gastrofešti pripremat će se oko 2.000 porcija rižota od liganja za koji će se iskoristiti 350...

POKOPI NA GROBLJIMA (1213)

POKOPI NA GROBLJIMA (1213)

ČETVRTAK, 12. LIPNJA 2025. TRSAT, 11.30: Ljerka Palaš (1940) KOZALA, 14.30Renato Marot (1944) DRENOVA, 13.30Gojko Silov (1958) GRAD GROBNIK, 16.00Jurica Tudor (1977) ŠMRIKA, 17.00Neda Turina (1931) BRIBIR, 17.00Davor Bačić (1935) FUŽINE, 16.00Marijan...

Alkoholiziranim i vozačima pod   drogama novčane kazne do 2.650 eura

Alkoholiziranim i vozačima pod drogama novčane kazne do 2.650 eura

Vozač, u dobi od 34 godine,  uz optužni prijedlog doveden je  na   sud, gdje mu je zbog prekršaja u prometu presuđena novčana kazna u iznosu od 1.320 eura i zaštitna mjera zabrane upravljanja vozilom „B“ kategorije u trajanju tri mjeseca, izvijestila je...

Održan trening sigurne vožnje za policijske motocikliste

Održan trening sigurne vožnje za policijske motocikliste

U sklopu aktivnosti vezanih za pripremu turističke sezone te radi veće sigurnosti policijskih službenika koji poslove i radne zadaće obavljaju na motociklima,   na Automotodromu Grobnik održana je edukacija i trening sigurne vožnje. Edukacija policijskih...

Pin It on Pinterest